He estat
posant en pràctica un altre recurs dels que vaig elaborar, el qual he anomenat
“Paraules Trapelles”. Es tracta d’un
recurs que he adaptat i millorat per a l’aplicació al centre.
L’activitat està
formada per:
- 4 llistats de paraules de 2, 3, 4, i 5
síl·labes.
- 4 pompons de
diferents colors.
- Un seguit de
targetes com aquesta, en la qual cada punt simbolitza una síl·laba.
Així, per iniciar
l’activitat cal que la psicopedagoga faciliti una paraula al alumne, és
important començar per les paraules de 2 síl·labes ja que són les més senzilles
i les que permetran una comprensió més fàcil del joc.
L’alumne ha de
distingir les síl·labes que conté la paraula amb l’ajuda de la targeta que
correspon, tot posant els pompó sobre els punts del mateix color, per exemple:
A continuació, la
psicopedagoga facilitarà una targeta al alumne on l’ordre de les síl·labes
surti alterat. En aquest moment caldrà que l’alumne fent ús de la MCT
verbalitzi la paraula resultant amb l’ajuda dels pompons , als quals en un
principi havia adjudicat una síl·laba a cada color.
La veritat és que
ha estat un recurs molt acceptat entre els alumnes, i els resultats són força
significatius.
Els subjectes amb
els quals he aplicat la prova són:
La Queralt: Va
resoldre 9 paraules (de 3 i 4 síl·labes i va fer 3 errors dos dels quals es van
produir en paraules de quatre síl·labes.
En Jan: Va
resoldre 10 paraules (de 2 i 3 síl·labes) i va cometre 6 errors 5 dels quals es
van produir amb paraules de tres síl·labes.
En Martí: Va
resoldre 5 paraules ( de 2 i 3 síl·labes) i va cometre 4 errors.
L’Àngel: Va
resoldre 5 paraules ( de 2 i 3 síl·labes i va cometre 2 errors.
He pogut observar
que quan presenten més dificultats és quan la paraula té més síl·labes i
s’altera principalment l’ordre de la primera i la última síl·laba. Aquest fet tindria
coherència, ja que es tracta amb alumnes amb la MCT afectada per tant, quan copsen
l’objecte (en aquest cas les targetes) i adjudiquen una síl·laba a cada color (memòria
sensorial) no tota la informació rellevant per al procés que s’està realitzant
rep atenció i és codificada per formar una representació a la memòria a CT la
qual elabora una resposta, sinó que s’oblida.
Tanmateix, hi ha
alumnes que a l’hora de col·locar el pompó en el color que correspon cometen
errors. Crec que aquest fet bé donat per diversos factors entre els quals hi
ha:
- Falta de
concentració.
- Dicficultats en
atenció sostinguda.
- Dificultats en
atenció selectiva.
Tal com exposa De
la Fuente, Ponsada (2008) “Els processos
de memòria no operen aïlladament sinó en continua interacció amb els processos
perceptius, atencionals i lingüístics”.
No hay comentarios:
Publicar un comentario