jueves, 6 de noviembre de 2014

Paraules trapelles

He estat posant en pràctica un altre recurs dels que vaig elaborar, el qual he anomenat “Paraules Trapelles”.  Es tracta d’un recurs que he adaptat i millorat per a l’aplicació al centre.
L’activitat està formada per:
- 4 llistats de paraules de 2, 3, 4, i 5 síl·labes.
- 4 pompons de diferents colors.
- Un seguit de targetes com aquesta, en la qual cada punt simbolitza una síl·laba.



Així, per iniciar l’activitat cal que la psicopedagoga faciliti una paraula al alumne, és important començar per les paraules de 2 síl·labes ja que són les més senzilles i les que permetran una comprensió més fàcil del joc.
L’alumne ha de distingir les síl·labes que conté la paraula amb l’ajuda de la targeta que correspon, tot posant els pompó sobre els punts del  mateix color, per exemple:

A continuació, la psicopedagoga facilitarà una targeta al alumne on l’ordre de les síl·labes surti alterat. En aquest moment caldrà que l’alumne fent ús de la MCT verbalitzi la paraula resultant amb l’ajuda dels pompons , als quals en un principi havia adjudicat una síl·laba a cada color.

La veritat és que ha estat un recurs molt acceptat entre els alumnes, i els resultats són força significatius.
Els subjectes amb els quals he aplicat la prova són:
La Queralt: Va resoldre 9 paraules (de 3 i 4 síl·labes i va fer 3 errors dos dels quals es van produir en paraules de quatre síl·labes.
En Jan: Va resoldre 10 paraules (de 2 i 3 síl·labes) i va cometre 6 errors 5 dels quals es van produir amb paraules de tres síl·labes.
En Martí: Va resoldre 5 paraules ( de 2 i 3 síl·labes) i va cometre 4 errors.
L’Àngel: Va resoldre 5 paraules ( de 2 i 3 síl·labes i va cometre 2 errors.

He pogut observar que quan presenten més dificultats és quan la paraula té més síl·labes i s’altera principalment l’ordre de la primera i la última síl·laba. Aquest fet tindria coherència, ja que es tracta amb alumnes amb la MCT afectada per tant, quan copsen l’objecte (en aquest cas les targetes) i adjudiquen una síl·laba a cada color (memòria sensorial) no tota la informació rellevant per al procés que s’està realitzant rep atenció i és codificada per formar una representació a la memòria a CT la qual elabora una resposta, sinó que s’oblida.

Tanmateix, hi ha alumnes que a l’hora de col·locar el pompó en el color que correspon cometen errors. Crec que aquest fet bé donat per diversos factors entre els quals hi ha:
- Falta de concentració.
- Dicficultats en atenció sostinguda.
- Dificultats en atenció selectiva.


Tal com exposa De la Fuente, Ponsada (2008) “Els processos de memòria no operen aïlladament sinó en continua interacció amb els processos perceptius, atencionals i lingüístics”.

No hay comentarios:

Publicar un comentario