jueves, 16 de octubre de 2014

Pla de treball

Durant aquest període i com a resultat del primer pràcticum, posaré en pràctica el següent pla de treball: Treballar la memòria de treball: les reeducacions psicopedagògiques que podem resumir en els punts següents:

- Descripció del tema del projecte

La majoria d’alumnes que assisteixen dia a dia al centre de pràctiques es caracteritzen per presentar TDA/H, en aquests casos la memòria de treball i les funcions executives es veuen clarament afectades i en algun cas la percepció visual i espacial. Per aquest motiu he decidit plantejar un pla d’intervenció psicopedagògica per a treballar la memòria de treball amb el col·lectiu de nens i nenes amb TDA/H que assisteixen al centre, proporcionant un recull de materials que fomentin el desenvolupament de la MCT i que afavoreixin el desenvolupament acadèmic i personal dels subjectes. La intervenció psicoeducativa es realitzarà en l’àmbit d’educació bàsica (0- 18 anys) i es podria considerar que es tracta d’una intervenció dins de la pràctica privada de la professió, concretament les reeducacions.

- Fonamentació teòrica
A l’hora de dissenyar la intervenció s’han tingut en compte les característiques del TDA/H establertes segons el DSM-V (2013); l’oblit de tasques, la dificultat per organitzar-se... són alguns dels elements que han condicionat la intervenció. 
La MCT disposa d’una “amplària” (Hulme; Mackenzie, 1994) que en el cas d’aquests alumnes es veu reduïda i atapeïda per massa informació, ja que els problemes d’atenció dificulten que  actuï com a filtre (Cherry, 1953), aquest fet pot generar que hi hagin dificultats d’aprenentatge. 
Es pretén realitzar una intervenció psicopedagògica basada en un model col·laboratiu des d’un enfocament educacional constructiu. Així, per planificar el material i les sessions es tindrà en compte la importància de partir de l’interès i la motivació de l’aprenent, ja que el significat de la informació es un dels elements que incideix en la memòria (De la Fuente, 2008); com també considerar l’error com a una oportunitat per a l’autoavaluació, fet que afavorirà la seguretat dels alumnes. A més, destacar la importància de la interacció, ja que el material prendrà un significat diferent en el context de les reeducacions. Destacar el paper del psicopedagog com a guia en el procés. 
La finalitat serà correctiva, ja que el que es pretén és millorar l’exercitació de la memòria de treball dels alumnes. Tal com exposa Monereo (2003) “La realitat educativa només es pot respectar si s’emprèn des d’un punt de vista global”; per aquest motiu a l’hora de dissenyar aquesta intervenció s’han tingut en compte els diferents sistemes centrant la nostra atenció en el sistema de centre i el microsistema d’aula.


FASE 1 : Recollida / ampliació d’informació sobre els subjectes
DATA: 13/10/2014                    HORES: 4 (Tenint en compte que alguns casos ja es coneixen)
Objectius:
- Conèixer el temps de tractament dels subjectes i la seva evolució.
- Conèixer les motivacions i interessos dels subjectes.
- Conèixer si hi ha algun subjecte que prengui medicació.
- Conèixer els materials que s’apliquen al centre per exercitar la MCT.
Destinataris/àries:
- Tutora i psicopedagoga de UDIT TANGRAM.
- Subjectes.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
1. Consulta del material del qual disposa el centre per treballar la MCT.
2. Consulta de les característiques, evolució i també dels informes d’avaluació o altres documents que ens puguin donar informació sobre el diagnòstic i situació dels alumnes.
3. Observació i interacció amb els alumnes per tal de descobrir els seus interessos.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1. Entrevista amb la psicopedagoga del centre.
2. Observació interna i oberta dels subjectes en sessions de reeducació.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1. Nivell de coneixement sobre els subjectes que participaran al pla de treball.
2. Nivell de coneixement sobre els materials dels quals disposa el centre.
FASE 2 : Recerca/disseny i adequació del material         DATA:  16/10/2014    HORES: 10 aprox.
Objectius:
- Cercar/dissenyar materials en diversos suports que responguin als interessos i necessitats dels alumnes.
- Disposar de materials que puguin ser utilitzats de forma lúdica pels alumnes.
Destinataris/àries: Subjectes
ACTIVITATS I CONTINGUTS
1. Recerca i disseny de materials.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1. Internet.
2. Llibres especialitzats.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1. Grau de diversitat de materials tant en quant a suports com a temàtica.
2. Grau de desenvolupament de la MCT en el funcionament dels materials.
FASE 3 : Aplicació del pla                                 DATA: 27/10/2014                 HORES: 30 aprox.
Objectius:
- Aplicar els materials cercats i dissenyats.
- Enregistrar l’evolució en els resultats obtinguts.
- Col·laborar en la millora de la memòria de treball dels alumnes, ja que és indispensable pel desenvolupament dels seus aprenentatges.
Destinataris/àries: Subjectes/alumnes
ACTIVITATS I CONTINGUTS
1. Sessions de 15 minuts individuals amb la psicopedagoga en les quals es farà ús dels materials. (Caldrà consultar prèviament les instruccions del recurs emprat i tenir en compte la disposició del treball establerta).
2. Recollida de dades d’interès al llarg de la sessió per part de la psicopedagoga.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1. Per la recollida d’informació s’utilitzarà una taula d’avaluació on es pretén comptabilitzar errors, encerts, i veure la rapidesa i la eficàcia dels alumnes.
2. S’utilitzarà el full d’observació per enregistrar tot allò que és efectiu o cal canviar del recurs.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1. S’avaluarà positivament l’acceptació del material entre els subjectes, així com la motivació que aquests mostrin davant l’activitat.
2. El grau de comprensió del funcionament del material.
3. L’eficàcia del material i l’adequació d’aquest a les necessitats que presenten els alumnes.
FASE 4 :  Avaluar el procés de treball i els resultats         DATA:  24/11/2014            HORES: 25
Objectius:
- Determinar l’eficàcia i eficiència del material proposat.
- Analitzar els resultats dels subjectes i la seva evolució.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
1. Elaboració de gràfiques a partir de les taules anteriors, caldrà consultar  els resultats referents a la MCT en l’informe inicial de cada alumne
2. Aplicar proves concretes referents al tema del test ENFEN per veure si s’ha produït algun canvi.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1. Gràfica d’evolució.
2. Informe psicopedagògic dels alumnes.
3. Prova estandarditzada: Test ENFEN.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1. Grau d’evolució dels subjectes en quant a la MCT i funcions executives.
2. Grau d’eficiència i eficàcia dels materials proposats.
FASE 5 : Revisió dels recursos i canvis, plantejament de la continuïtat.                                                            DATA: 1/12/2014                  HORES: 6
Objectius:
- Determinar l’existència de possibles canvis en els materials per a la seva millora.
- Aconseguir un recull de recursos atractius i motivadors que s’ajustin al subjectes per tal de despertar l’interès i agilitzar el treball de la memòria de treball al centre.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
1. Realització d’un informe d’avaluació del material per tal de determinar possibles canvis, tenint en compte el full d’observació recollit durant l’aplicació del pla.
2. Avaluació del material per part dels alumnes (grau de motivació).
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1. Informe d’avaluació de materials.
2. Qüestionari tancat als subjectes.
3. Full d’observació recollit durant la fase 3.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1. Grau d’adequació dels materials als subjectes i les seves necessitats.
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario